زاویۀ زیست

.زاویه زیست واژه ایست در مقابل زاویه دید، فرقش این است که آدم این زاویه را زیست می کند

زاویۀ زیست

.زاویه زیست واژه ایست در مقابل زاویه دید، فرقش این است که آدم این زاویه را زیست می کند

زوایای زیسته

دختر یا زن؟

دوشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۴:۲۷ ب.ظ

فردا روز دختر است، می خواستم این پست را فردا بگذارم اما احتمالا به نت دسترسی نخواهم داشت. سال پیش همین مطلب را در رابطه با روز دختر و لزوم حذف آن، نوشتم. فکر می کنم بازنشر آن خالی از فایده نیست: 

«اگر قرار است روزهای سال را نه بر اساس «آدم بودن» تقسیم کنیم، اگر قرار است روزهای سال پر باشد از نگرش های دوگانه انگاری(زن/مرد)، اگر قرار است روزهایی را برای مرد بودنمان، برای زن بودنمان، پدر و مادر بودنمان جشن بگیریم، اگر قرار است این روند را ادامه دهیم، امیدوارم روزی برسد که در ایران حداقل روی همین دوگانه ها اصرار بورزند. امیدوارم «روز زن» و «روز دختر» در هم ادغام شود. ادغام «روز دختر» و «روز زن» (به معنای مونث بودن و ویژگیهای روحی و فیزیولوژی زنانه) از اولویت های جنبش زنان در ایران است. (اگر جنبشی وجود داشته باشد) چون با این کار مهمترین و اصلی ترین نگرش زن ستیزانه حتی اگر در فرهنگ جزیی عامه از بین نرود اما در فرهنگ کلی جامعه بی تاثیر نیست و به این ترتیب شاید زنان فارغ از مقوله باگره کی نگریسته شوند.
زنان جامعه ما نباید روز دختر را به هم تبریک بگویند، در این صورت بر هیچ چیز جز عدم آزادی خود تاکید نکرده اند. چگونه می توان چنین غمی سنگین را به زنان تبریک گفت؟»

  • پـــــر ی

زاویه ها (۵۳)

  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • این نامگذاری ها فقط برای زنده نگهداشتن زورکی نام مبارک معصومینه. ولاغیر. والا هر روز میتونه روز تو باشه. امروز هم روز تو میتونه باشه و فردا هم و حتی پس فردا و فرداهای دگر.
    تولد خودت چرا روز تو نباشد؟ تولد او میتواند روز خودش باشد و بس. احترامش به جا پابوسیه ایشون به جا.
    جالب اینجاست که ایم خاصی را به افراد خاصی نامگذاری کردند. پاسدار و جانباز و پرستار و زن و مرد و دختر و همه در روز تولد آن عزیزانه. نمیدونم چرا روز معلم تولد مطهری نیست و روز شهادتش را انتخاب کردند. 
    دور نشوم. همه ی این نامگذاری ها صرفا به جهت از یاد و خاطر نرفتن اون عزیزانه. کلک زدند. دختری را میشناسم که نه رفتارش نه منشش نه اخلاقش نه شعورش  نه حجابش نه عبادتش نه ملاکهایش، هیچکدام به حضرت معصومه نرفته است  و در این روز انتظار هدیه دارد از افراد خانواده.  دختری را میشناسم که نمیداند حضرت معصوصمه در قم است یا سامرا.... برای خودش تبریک روز دختر میطلبد در روز ولادت آن عزیز. چقدر حرف زدم اه

    البته که من کاری با وجه دینی ماجرا ندارم ولی این نامگذاری ها قطعا منجر به زنده نگهداشتن نام معصومین نمیشه. 
    ضمن اینکه بند آخر صحبتت خودش سرشار از دیدگاه های مردسالاریه و برای من قابل پذیرش نیست.
  • دُچـــــ ـــــارُ
  • با عرض تعریض یاد پستت بمناسبت روز جهانی ماچ! افتادم :)

    خب چه ربطی داره؟ 
    اون ماچه باید باشه :)
  • ماهی کوچولو
  • ولی من باهاش موافقم چون دو سری کادو میگیرم :)))) 

    نگیر خواهر من، نگیر اون کادوها رو. یه بار در سال یه کادو میدن کل سال ما رو استثمار می کنن :)
    زاویه جالبی نگاه شده بود
    این مدلی به قضیه فکر نکرده بودم
    موافقم

    قربانت :)
  • سام نجفی نیا
  • روز دختر مبارک 
    من فکر می کردم امروزه دیشب گذاشتم 

    شما اصن متن رو خوندی؟ 
    واقعا موافقم و به شدت لایک:)

    :)
    واقعا مخالفم و به شدت دیسلایک! خخخخ! به سبک کامنت آرامم دات اف!
    چرا اینقدر پیچیده به موضوع نگاه میکنی؟
    اتفاقا این نامگذاریها کاملا باعث یادآوری ایام متبرک به نام معصومین میشه. سالها و سالها اشخاص به جز قمی ها اصلا توجهی به حضرت معصومه نداشتند، میدونم که میخوای از جنبه ی دینی نگاه نکنی خب باشه، خارج از هدف اصلی این نامگذاری که کاملا مذهبی بوده،  باز هم روز دختر با روز زن اینکه هر دو جدا باشند مشکلی ایجاد نمیکنه. برای من جالبه که اونهایی که همواره بر طبل تساوی زن و مرد می کوبند خودشون بیش از همه نگاه جنسیتی به موضوعات دارند. والا ما که روز دختر هم هدیه میگیریم روز زن هم میگیریم! روز دختر از مامان و بابامون روز زن از همسرمون! این اصلا روی باکرگی یا امثالهم تاکید نداره.
    اصلا گیرم که روی این موضوع تاکید داره، چه اشکالی داره تفاوت بین زن متاهل و مجرد وارد کنیم؟ چرا فقط به تاهل به عنوان عدم باکرگی نگاه میکنی؟ این اشکال از شماست و دیدگاه شما! مرد متاهل و مجرد هم با هم فرق میکنند از بیخ و بن با هم فرق می کنند و آیا میخوای بگی فرقی نمی کنند؟ در حالی که در مردان نکته ی قابل توجه و استنادی به نام باکرگی وجود نداره!
    ما کلا اهل افراط و تفریط هستیم. یا از سردمداران مکاتبمون(بر حق باشد یا باطل) هم جلو میزنیم و یا اساسی عقب می مونیم، والا در غرب کسی دغدغه ش این نیست که چرا زن شی باشد و مرد هی! در حالی که اگر اینجا این الفاظ رو استفاده می کردیم میشدیم علمدارِ تبعیضات جنسیتی!
    در غرب هیچکس غمش نیست که زن متاهل میسیز باشد و زن مجرد میس! اما اینجا! واویلاست!
    :|

    خب پس یکی از دیسلایک ها مال توئه :)
    چه سوالیه لوسی می؟ خب برخی چیزها پیچیده ان واقعا.
    ببین حتی اگر از نظر مذهبی به ماجرا نگاه کنیم واقعا چرا باید مذهبیون فکر کنن که با نامگذاری های اینچنینی اسم معصومین زنده نگه داشته میشه. مسئله دین اساسا زنده نگه داشتن اسم نیست. مسئله اش اینه که رفتار آدما مثل معصومین باشه. اعمالشون با الگوبرداری از اونها باشه. شما چیزی می بینی این وسط که اعمال دختران مسلمان شبیه حضرت معصومه بشه؟ هرچند که من اساسا معتقد نیستم که باید رفتار معصومین الگو باشه. خب دلایل و بحث های تاریخی هم دارم واسش. 
    اساسا اینجا بحث از تساوی حقوق زن و مرد نیست. بحث من عدم ایجاد تفاوت بین زن و دختره. 
    خب وقتی شما اشکالی نمی بینی در اینکه بین زن متاهل و مجرد تفاوت ایجاد کنیم من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم. این نگاه من نیست، این نگاه جامعه اس. این نگاه جامعه ایه که هنوز هم دختران به اعتباری بی عفت !! رو سر می بره چون آبروی یه قبیله رو برده. من تفاوتی در فیزیولوژی مرد متاهل و مجرد نمی بینم، تفاوت های شخصیتی بحثش جداست. 
    بحث افراط و تفریط نیست. شما یک فضایی به نظر انتزاعی و بسیار خوب و آرمانی مثل مدینه فاضله از فرهنگ و عرف و شرع و وضعیت کشورمون در ذهنت داری گویا که واقعیت ها رو نمی بینی. اگر تاریخ جنبش های زنان در غرب رو ببینی روزگاری اونها هم برای همین مسئله باکره گی و برای اینکه دخترانشون مورد آزار قرار نگیرن جنگیده اند، جنبش راه انداختند و ازش حمایت کردند. بعله غرب تاکیدی روی میس و میسیز نداره چون دخترانش به دلیل رابطه قبل از ازدواج سر بریده نمیشن( این مسئله هنوز در غرب کشور و نواحی ای مثل سیستان حاکمه). برای غرب دیگه این چیزها مطرح نیست اونها روابط آزاد براشون تعریف شده است. (من لزوما طرفدار رابطه آزاد نیستم) بلکه معتقدم که آدما در زمینه بدنشون حق انتخاب دارن. میس و میسیز هم صرفا برای این استعمال میشه که زنان متاهل رو تمیز بدن. 
    چگونه میتوان چنین غم بزرگی را به زنان تبریک گفت ؟؟؟ :(
    حرف دل منو زدی ....
    انگار نمیخواد تموم بشه این نگاهِ زن ستیزانه...


    تموم نمیشه هیچوقت 
    مسئله این نیست که با نام گذاری یک روز، اون معصوم یهو الگو بشه، مسئله یادآوریه، نماده. مثل خیلی از روزهای نمادین دیگه. نوعی گرامیداشت هست و هرطور حساب کنی هیچ ایرادی بهش وارد نیست. روز ملی یک کشور چه معنی ای داره؟ اینکه اون روز گرامی داشته بشه! نه اینکه یهو مملکت وطن پرست بشن به خاطر همون روز! و اگر اون روز نباشه دیگه مملکت وطن پرست نمی مونن! نه! کاملا نمادینه حالا اومدن یه اسم هم براش انتخاب کردن من نمی فهمم چه اشکالی نداره.
    حالا از این بگذریم.
    نکته ش همینه. میس و میسیز استفاده میشه که زن متاهل رو تمییز بدن اما مستر برای همه یکیه! چرا؟ برای چی باید زن متاهل تمییز داده بشه اما مرد متاهل نه؟!
    سوال دوم، شما با قانون رابطه ی آزاد موافقی یا مخالف؟ با خودت کاری ندارم که طرفدارش هستی یا نه،در مورد قانون جامعه می پرسم. آیا خوبه که رابطه ی آزاد قانونی باشه؟
    و نکته ی سوم، گیرم که آدمها برای بدنشون حق انتخاب داشته باشن که من مخالفم، اما گیرم که چنین باشه، آیا انسانها برای نسل متولد شده و مجهول الپدر هم حق انتخاب دارن؟! نسل دارای پدران و مادران بی مسئولیت؟!
    شما از غرب صحبت میکنی و فکر میکنی که اونجا مدینه ی فاضله هست. یک فرهنگ آزاد، یک جماعت با شعور، یک مردم غیر چشم چران و تساویِ بدیهی حقوق زن و مرد.
    اما تاوان رابطه ی بی مسئولیت رو زن باید بپردازه یا مرد؟!
    میخوایم منطقی بحث کنیم پس لطف کنیم به هم تیکه نندازیم که من از تو تعجب میکنم یا نمیکنم! :)

    حتی اگر هدف یادآوری هم باشه، بعد از مدتی مسئله ساده سازی میشه و بیشتر از خاطره ها محو میشه. می تونستن روز تولد حضرت معصومه رو نمادی برای مسئله دیگه ای بزارن. 
    تمیز دادن رو با این کلمات از نظر مبادی اجتماعی گفتم. چیزی که مشخصه برای غربی ها انتخاب کلمات میس و میسیز الزاما به معنای تمایز فیزیولوژیکی نیست چون این مسئله براشون مطرح نیست. نه در عرف و نه در شرع. 
    ببینید شما دارین مسئله رو بغرنج می کنین. اگر آدمها و زنان مالک تن خودشون باشن لزوما به معنای ایجاد نسلی مجهول الپدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بحث من اینه که تا کی باید مالک تن ما زنان، مردان جامعه باشن. ابتدائا پدر، سپس برادر و بعد شوهر. واقعا چرا؟؟؟؟؟؟ 
    اتفاقا من اساسا در این متن از غرب صحبت نکردم. این شما بودین که در کامنتی که گذاشتین حرف رو به غرب کشوندید و از تفاوت کلمات در فرهنگ غرب برای اطلاق به زنان صحبت کردین. درحالیکه این بحث به شدت به حوزه مسائل زبان شناسی مربوط میشه و مسلما حتی همین مسائلی که من در پاسخ به شما به اون اشاره کردم دقیق و علمی نیست و بیشتر برآیند نگاهی منبری و حوزه ای است که در جامعه ما به شدت گسترده شده. غرب هم مثل تمام فرهنگهای دیگه دچار کاستی ها و ضعف های شدیدیه و من به هیچ وجه از اونها دفاع نمی کنم. اتفاقا در تمام بحث هایی که تو این وبلاگ شده شما نگاهی بندازید و ببینید که در هیچکدوم از اونها مقایسه ای با غرب صورت نگرفته. چون اساسا این دیدگاه مقایسه ای با غرب دیدگاهی بسیار قدیمی و مربوط به دوران مشروطه است که ایران تازه با دنیای گسترده و پیشرفته ای چون غرب مواجه شده بود.
    من واقعا بهت تیکه ننداختم لوسی می جان. شما یکی از بلاگرای محبوب منی و برات احترام قائلم. گاهی توی بحث زیادی جدی میشم. با این حال هیچ جای پاسخم نگفتم من ازت تعجب می کنم.
  • سِناتور تِد
  • معذرت میخواما. ولی به نظرم مسخره بود. در این حد خصمانه نگاه کردن به این قضیه مسخره س. البته با احترامِ زیاد نسبت به نویسنده.

    به هر حال هر کی نظری داره
    همه آزادن که نظرشون رو بگن
    ولی به نظرم خصمانه نیست واقعیت موجوده. درواقع واقعیت موجوده که خصمانه است.
  • کِلاَوس بُودلِر
  • دقیقاً.
    مشکل ناشی از دیدِ سنّتیِ «دوشیزگان»ِ هنوز بکارت از دست ناداده و «زنانِ بالغ»ـه. دیدِ احمقانه‌ای هم هست طبیعتاً. افتراقِ بین زن و دختر، صرفاً بر اساسِ موهومی مثلِ «بکارت» و حالات فیزیولوژیک «جنس مونث»، آخه چه کار بیخودیه!؟

    این چیزی هم که میرزا می‌گه از اساس غلطه؛ شبیه به کارِ بیهوده‌ی نام‌گذاریِ خیابون‌ها. جز آشنایی‌زدایی و بعد فراموشی، هیج کاری نمی‌کنه.
    همین دیگه. به قولِ میرزا؛ «اَه»! :(

    درسته. درواقع این افتراق در کشور ما دقیقا داره روی همون مسئله باکره گی مانور میده . بنابراین منم با نظر میرزا مخالفم
    خب چرا هیچکدومتون اعصاب ندارین. اه :)
  • کوالای پیر
  • یکی از اون دیسلایک ها هم مال منه:))

    به نظرمن اصلا روز دختر ربطی به زن متاهل یا مجرد بودن نداره و دختر بودن منظور اینه که من الان دختر بابا و مامانمم و وقتی ازدواج هم کنم بازم دخترشونم نه زنشون بدون در نظر گرفتن بکارت داشتن یا نداشتن 


    خوبه بعد از اون پست من، همه به دیسلایک هاتون اعتراف می کنین :) خوشحال میشم میفهم کار کی بوده:)

    خب این دیدگاه شماست. من خواهش دارم که شما یه بار دیگه این متن رو از زاویه نگاه های متکثر و متعدد یه جامعه بخونین نه صرفا خودتون.
    تبریک نداره اصلا:)

    اوهوم. تسلیت داره بیشتر :)
  • حضرت کازیمو
  • بنظر من تفکیک دختر و زن قابل دفاع نیست، ولی تفکیک مرد و زن کاملا عقلانیه. چون مرد جنس برتره و زن پایینتر از مَرده و کاملا قابل تفکیکند. 

    مخلصم :))

    کازیمو خودت یواشکی در برو تا من عصبانی نشدم :) می دونم نظرت این نیست.
  • حضرت کازیمو
  • @ سناتور تد 
    هم اینجا و هم جاهای دیگه دیدم که به راحتی به  همه‌ی نظرات غیر از نظر خودت یک صفت بد سنجاق می‌کنی. حالا ما یه جا گفتیم فلان نظر جفنگه خواستی شلوار ما رو بکشی پایین. البته من اعتقادی به نقدسازنده ندارم و در اینکه فلان نظر رو مسخره و جفنگ بدونیم توهینی به صاحب نظر نمی‌بینم و کار خودم رو می‌کنم، اما از شما واعظ شهر بعیده، به یاد بیار زمانی رو که به زیبایی قصد نمودن ما رو داشتی. 
    حالا ولش کن، بزرگ میشی یاد می‌گیری این چیزا رو عموجان :))

    سناتور با شماست 
    خداروشکر کاری با من نداره فعلا :)
    من با متن زیاد موافق نیستم:)
    جدا از اون یعنی الان روزدختر هم تبریک نگم بهت پری؟D:
    روزت مبارک D;

    نه دیگه نباید تبریگ بگی
    الان خیلی ساله دوستام و خونواده ام بهم تبریک نمیگن 
    عه وا! چرا خصوصی شد خب؟؟!
    اقا برام بذارش دوباره بذارمش! خخخخ!

    :)))
    باشه 

    کی گفته که در شرع براشون مطرح نیست؟!

    به چی میگیم شرع اصلا؟!
    بله! نظر بنده این هست که اگر آدمها خودشون رو مالک تن خودشون بدونند مسلماً باعث ایجاد نسلی مجهول الپدر خواهد شد! نه اینکه همه اینطور بشن اما به این موضوع دامن زده میشه و این نسخه برای جامعه به هیچوجه جوابگو نیست. چون با این تفکر، روابط جنسی بدون تعهد با توجیه رضایت طرفین مجاز تلقی میشه و فکر کن که دختری مشکلی نداشته باشه با ده رابطه ی متفاوت مثلا در یک ماه چون خودش رو مالک تن خودش میدونه! و بعد باردار بشه. حالا شما بگید کدوم یکی پدر اون بچه هست و اصلا قابل بازیابی اند اون پدرها یا خیر؟! و این مالکیت بر تن، آیا به مالکیت بر سرنوشت یک کودک هم صادقه؟
    من از بیخ و بن مسئله ی مالکیت شخصی بر بدن رو قبول ندارم، مالکیت شخصی بر بدن بدون تعهدات شرعی و اخلاقی کلا منسوخه. حالا اینکه مسئله ی شما پدر و برادر و همسر بود و نه این موضوعی که من مطرح کردم، بازم اصلا چنین چیزی که گفتی هم مطرح نیست! کی گفته که مالک بدن دختر پدرشه؟! متاسفانه شما از شریعت ما اطلاع درستی نداری. هیچوقت هرگز مالک بدن دختر پدرش نبوده! بدتر از اون برادر! برادر که رسماً هیچکاره ست! و بعد همسر! کی گفته که مالک بدن زن همسرشه؟!
    اگر بحثت شریعت هست نگاهت به شریعت کلا صحیح نیست، و مالک بدن همه ی انسانها پروردگار هست و باید طبق احکام او با بدن رفتار بشه و انصافاً احکام او همه ی اتفاقات نابه هنجار جامعه رو پیشگیری میکنه که میشه روش بحث کرد. این عباراتی که گفتی در شریعت ما اصلا مطرح نیست.
    در مورد بحث غرب هم من نخواستم غرب رو بکشم وسط! من گفتم حتی سردمداران تساوی حقوق جنسی هم خودشون بین الفاظ برای تاهل و تجرد تفاوت قائل میشن و هیچکس نیست که دادش در بیاد که چرا زن متاهل میسیز باشد و مجردش میس! اما مرد متاهل و مجرد هردو مستر باشند! (و اینکه قصدشون فیزیولوژیک بوده یا نبوده باید در تاریخشون جستجو کرد نه امروزشون. چون لفظ امروزی نیست.)اما در ایران اگر چنین چیزی باشه، همین میشه پیراهن عثمان! کما اینکه کل بحث شما هم همین بود که چرا دختر از زن تفکیک بشود و الا و لابد قصد فیزیولوژیک بوده!
    من نخواستم اونجا رو مقایسه کنم شما مقایسه کردید که غرب الان مشکلاتش در مورد تبعیضها با اون نبردهای فرهنگیش تموم شده!  و بعد من خواستم بگم که اون نبردها وضعیشون رو بدتر کرد که بهتر نکرد! یا خودشون هم فراموش کردن دقیقا چی میخواستن.
    حالا بگذریم.
    نیازی به بحث نیست اما نظر شما در مورد مالکیت اشخاص بر بدنشون و نگاهت به شریعت صحیح نیست.
    و اگر رابطه ی جنسی قبل از ازدواج از نظر شریعت ما حرام و ممنوع هست، اولین علتش حمایت از زنه، و نه مرد! چون مسئولیتهای احتمالی ناشی از این بی تعهدی فقط و فقط دامن زن رو میگیره و نه مرد رو! و البته نسل بعدش!
    من پیشنهاد میکنم مطالعه ت رو در این زمنیه ها افزایش بدی البته اگر دوست داری.
    در مورد تعجب کردن هم عزیزم نگفتی به من اینو! منم برای شما احترام قائلم. اما خواستم پیشگیری کنم که نگی یه وقت! خخخخخ!
    شرمنده ت. :*

    +مرسی فرستادی. :) سفر به سلامت :)

    مطرحه؟ واقعا در شرع مسیحی براشون مطرحه؟ شما مریم مقدس رو ببین اصلا. والا :)
    خب الان من باید تاسف بخورم از این دیدگاه. از اینکه شما میگید که اگر آدمها مالک تنشون باشن نسلی از مجهول الپدرها رو خواهیم داشت. اصلا به عمق حرفتون دقت کردین؟؟؟ شما عملا دارید تمامی زنان رو در جرگه روسپیان قرار میدید با این حکم کلی و به دور از انصاف. یعنی اگر همونطور که مردان مالک تنشون هستن ما هم باشیم ماجرای روابط دو طرفه به فساد کشیده میشه؟؟؟؟ لازم به ذکره همون غربی که شما مثالش رو زدین سالهاست همین نسخه رو پیچیده و نسلییییییی از مجهول الپدرها رو هم نداره. اتفاقا اگر واقعا و برخلاف میلم بخوام ایران رو در این زمینه با غرب مقایسه کنم باید بگم که اونها متاسفانه از ما پیشرفته تر  هستن و زندگی بهتری دارند حداقل از منظر رفاه نسبی اقتصادی سیاسی و آزادی بیان. حتی اگر این اتفاق بیفته و طبق گفته شما خانوم های ما توان تسلط بر خودشون و نفسشون و شهوتشون رو نداشته باشن و روزانه با ده مردی که مالک تن خودشون هستن ارتباط بگیرن، بهتره بگم که علم پیشرفت کرده و با آزمایش دی ان ای مشخص میشه پدر کیه. 
    اگر از بیخ و بن مالکیت شخصی بر بدن رو قبول ندارین پس نباید قبول داشته باشید که مردان هم مالک تنشون هستن. 
    پرسیدی که کی گفته مالک تن دختر، پدرشه؟ شرع. چرا؟ وقتی دختر برای ازدواجش نیازمند اجازه پدرشه. اونم یه دختر بالغ و عاقل ولی یک زن مطلقه نیازی به کسب اجازه از پدر نداره برای ازدواج. میشه به من بگید این یعنی چی؟ این از شرع. عرف هم دقیقا بازخورد همین شرعه. چرا؟ وقتی دختری نیازمند گرفتن سند سلامت جنسی پیش از ازدواج هست میشه و در صورت فقدان علامت دوشیزگی توسط پدر یا برادر سرش بریده میشه، یا گاها از خونواده طرد میشه یا به قدری تحت فشار قرار میگیره که خودش رو می سوزنه (این مواردرو به عینه دیدم) میشه بهم بگین الان مالک کیه؟ میشه توضیح بدین قدرت فرادست کیه؟ میشه بهم بگین فرودست تو این جریان کیه؟ پس چه از نظر عرف نگاه کنین و چه شرع مردان مالک تن ما زنان هستند. 
    ببینید من تو جواب قبلی اشاره کردم که بحث از ویژگی های زبانی مختص به رشته زبان شناسی است پس وارد این حوزه نمیشم. قبلا بهش پاسخ دادم.
    شما بحث رو درباره غرب مطرح کردین من تاکید کردم که اونها هم مدتی در این راستا مبارزه کردند. این نگاه شماست که تصور می کنید وضعیتشون بدتر شده. واقعیت اینه که اساسا شما دارین از مبانی ای با من گفتگو و دیالوگ می کنین که نقطه مقابل مبانی فکری بنده اس. لذا این بحث مثل دو خط موازی میتونه تا بی نهایت ادامه پیدا کنه. 
    اینکه شمابه این راحتی میگید نگاه من صحیح نیست عجیبه. می دونید چرا؟ چون شما مجازید به نظر دادن و نه قضاوت کردن. اما متاسفانه شما در این جمله دارید من رو و باورهام رو قضاوت می کنید. 
    مسئله اینه که شما تصور می کنید مردان هرکاری می تونن انجام بدن و لی زنان نه. مسلما به نفع زن نیست. چون همین حالا هم زنان ما از بسیاری از حقوقشون محرومن. تا حالا به این فکر کردین که اگر زنان هم مالک تنشون باشن و رابطه جنسی پیش از ازدواج داشته باشن اما برای جلوگیری از نقض حقوق زنان قوانینی دقیق و منسجم تنظیم، مقرر و اجرا بشه چه پیش خواهد اومد؟ قطعا دیگه قوانین شرع به نفع زن نخواهد بود. 
    من هم پیشنهاد می کنم و البته خواهش دارم شما درباره تاریخ زنان و تاریخ جنبش زنان چه در ایران و چه در جهان مطالعه کنید. به خصوص درباره جنبش زنان در کشورهای عربی. می تونم در این زمینه کتاب «چهره عریان زن عرب» از نوال سعدوای رو بهت پیشنهاد بدم. پی دی افش در اینترنت قابل دسترسه. 
    و یه پیشنهاد دیگه: لطفا کمی بالا بشین و از زنان رو از قشر فرودست به قشر فرادست در بحث هات تبدیل کن ببین چه نتیجه ای میگیری.
    نه نگران نباش من حواسم هست به کی چی گفتم. نمیگفتم به هر حال :)
    خواهش میشه. دشمنت شرمنده. 

  • سِناتور تِد
  • بله خب. هرکی نظری داره. طبیعیه. ولی به نظرِ بنده خصمانه س و این خصمانه بودنِ حادش مسخره س! کاری به نظرِ بقیه ندارم! 

    @حضرت
    یعنی خوشم میاد یکی یکی کامنت های من رو چک میکنی آتو گیرت بیاد :)))))) ولی نه عمویی! اشتباه زدی حاجی! و اگه فکر میکنی میام دلیلِ نقد هام رو به شما توضیح بدم، بازم شدیدأ اشتباه زدی! وگرنه حرف زیاده. همون بحثِ قبلی بهم فهموند در برابر امثالِ شما باید سکوت کرد. پس به تاخت و تازِ مجازیت ادامه بده و از من انتظار نداشته باش ادب و مرامم رو اندازه خودت پایین بکشم! 
    موفق باشی عامو ;)

    تد تو اساسا یکه تازی در عرصه نظریه دهی :)

    کازیمو باشماست.

    ولی حالا که دعوا بالاگرفته خواهش دارم برید تو خونه های خودتون دعوا کنید. صبرکنین، بحث کنین دوستان حتما که نباید دعوا داشته باشین با هم. خب برید خونه هاتون دعوا... نه نه . بحث کنید :)
  • سِناتور تِد
  • بله خب. هرکی نظری داره. طبیعیه. ولی به نظرِ بنده خصمانه س و این خصمانه بودنِ حادش مسخره س! کاری به نظرِ بقیه ندارم! 

    @حضرت
    یعنی خوشم میاد یکی یکی کامنت های من رو چک میکنی آتو گیرت بیاد :)))))) ولی نه عمویی! اشتباه زدی حاجی! و اگه فکر میکنی میام دلیلِ نقد هام رو به شما توضیح بدم، بازم شدیدأ اشتباه زدی! وگرنه حرف زیاده. همون بحثِ قبلی بهم فهموند در برابر امثالِ شما باید سکوت کرد. پس به تاخت و تازِ مجازیت ادامه بده و از من انتظار نداشته باش ادب و مرامم رو اندازه خودت پایین بکشم! 
    موفق باشی عامو ;)

    عه هنوز که نرفتی خونه ات تد. عسل هاتو میخورن بقیه خرسا هاااا :)
  • سِناتور تِد
  • توهمِ توطئه هم میتونه باشه حتی! و بازم نظرِ منه :)) 

    نظر توئه :)
    واللا قبلا هم دیدگاه شما رو انتقال دادیم به خانم‌ها نظرشون رو بگن. گفتن بالاخره هر زنی هم دختر باباشه،هم دختر مامانشه. نمیشه روز دختر رو تبریک نگیم آخه! تازه کلی هم نفع مادی داره برای خانما 2 روز در سال هدیه میگیرن :))

    همین دیگه مشکل اینجاست زنان ما خودشون در این کار و سرکوب خودشون مشارکت دارن و این ماجرا رو بدتر میکنه.
  • کِلاَوس بُودلِر
  • خَصْمْ:
    دشمن ، ج . خصام ، خصوم .
    خَصمانه:
    ۱. مانند دشمن.
    ۲. (قید) [قدیمی] از روی دشمنی و عداوت.
    (دهخدا)

    سناتورجان، لازم ندید بگه عداوت و دشمنی این پست کجاش هست؟ با کی هست؟ و آیا نادرسته؟ (دشمنی درست هم داریم طبعاً.)
    [ضمنِ تاکید بر کامنتِ حضرتِ کازیمون (دیر زیاد آن بزرگوار خداوند)] : البته، برای سناتور تد، کسی که پستِ [...] «خطاب به جنس مخالف...» رو می‌نویسه و در ادامه معتقده چیزی که گفته «هم دموکراسیه، هم احترام متقابله، هم روشن‌فکری»ـه، (واژه‌ها و حدود و معنا و مفهوم و سابقه‌ی تاریخی و بستر تاریخی-جتماعی و فکری‌شون هم به پَشمْ) واقعاً انتظار توجّه به معنای کلمه «خصم و خصمانه» نمی‌ره؛ همونطور که انتظارِ تشریح و تفصیل و توضیح، وقتی به قولِ حضرتِ کازیمو (دیر زیاد)، کلمات منفی رو به هر چیز مخالفی سنجاق می‌کنه، نمی‌ره.(که البته مسئله‌ام این نیست. هرچی میخواد رو به هر چی می‌خواد سنجاق کنه، فقط به «مسخره‌ست و خصمانه» بسنده نکنه.)

    وقتی «نگاه و تفکّر انتقادی» نسبت به پدیده‌های اطرافمون رو «خصمانه و مسخره» تعبیر می‌کنیم، چه امیدی می‌شه داشت واقعاً؟ پستِ پری مگه چی بود جز یک‌سری استدلال که باید با «استدلال» پاسخ داده بشن. نه با لیبل‌زدن.

    مخاطبم سناتور نبود البته. همینطوری اومدم به خودت، از بقیه گله کنم :))

    مرسی از ریشه یابی کلمه و معنا :)
    سناتور با شماست :)

    عه مث اینکه با شما هم نبود :)
    به دیده منت این گله گذاری شما :) لزومی نیست که بگم باهات موافقم :)
  • جعفر حبیبے
  • آفرین 

    صدآفرین:)
    یکی از دیسلایک‌ها هم واسه منه :))

    خب خداروشکر همه دارن اعتراف می کنن :)
    خب وقتی شما اشکالی نمی بینی در اینکه بین زن متاهل و مجرد تفاوت ایجاد کنیم من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم. 


    این رو وسط پاسخ کامنت لوسی می گفتی ، 

    ببخشید ولی میشد حرفی داشته باشید ! چون خیلی دلم میخواست دلایلتون رو بدونم ‌. و اینکه تو اون پاسخ کامنت طولانی اینکه بگیم : "حرفی ندارم " بیشتر شبیه اینه که از جواب دادن صریح به یک سوال مشخص شانه خالی کرده باشید.

    شما سوال بپرسید بنده در حد توان، دانش، اندیشه و باورهام بهتون پاسخ میدم. اگر میخواستم شونه خالی کنم اساسا چنین پست انتقادی رو نمیزاشتم.
  • مـــحـــدثـــه ...
  • چرا من همیشه روز زن رو ماهیتاً روز مادر می دونستم نه زن ؟ :/
    پرستووووووو من می خوام از خانواده کادو بگیرم حالا تو مخالفی؟؟هیچ اعتراض و جنبشی وارد نیست خواهرم،همینه که هست :دی

    این دقیقا همون چیزیه که جامعه و حکومت و کلیشه هاش میخواد تو ذهن ما کنه. میخواد دستگاه فکری ما همینطور فکر کنه. اما محتواهای ذهنی غیرقابل تغییر نیستن محدثه. می تونی تغییرش بدی. در اسرع وقت. 
    کادو گرفتن یعنی تایید اینکه همچنان این فرهنگ کلیشه ای موندگار بشه. حالا خودت میدونی. از روانشناسی مث تو انتظار میره عمیق تر به کلیشه های اجتماعی نگاه کنه.
    مشخصا باهات هم عقیده نیستم ضمن ادب و احترام. :)
    خب میدونی هم که شرایطم شرایط بحث کردن نیست. سر فرصت اگه شد میام میگم چرا.


    خواهش می کنم. هر کسی آزاده نظرش رو بگه. 
    بعله. بعله. بمونه برای یه وقتی که بتونم حسابی باهات کل کل کنم آقاگل :)
    فکر میکنم اگر بناست نقد کنیم یا گفت و گو کنیم، گریزی از کنترل احساسات نداریم. من هم مثل کازیمو، باوری به نقد سازنده ندارم - و از آن بالاتر آنرا مزخرف میدانم-، اما تصور میکنم دو طرف ماجرا، در قضاوت برمبنای احساسات خود، اصرار بیشتری دارند، تا قضاوت برمبنای خردانتقادی خود. از یک طرف بر این حس خشم آلود تکیه می شود که گویی انتقام تمام ظلم ها و رنج های تاریخی نا به حقی را که بر زنان رفته، باید به مناسبت نقد یک روز نمادین، یک جا گرفت؛ و از سوی دیگر، بر حسی عاطفی تکیه میشود که در حد کادو گرفتن در دو روز یا پاسداشت شخصیت های دینی ست. بگذریم از کسانی که بنابر تفسیر های شبه سیاسی و ایدئولوژیک زده،-مثل دوگانه ی غرب/اسلام و ...- می خواهند در برابر این موضوع جبهه بگیرند. مساله، عبارت از نام گذاری یک روز خاص، به نام دختران -و نه بانوان یا خانم ها- ست، چیزی که در وهله ی اول، ولو با بدبینانه ترین مواضع فمنیستی، نمی توان در آن تشکیک کرد. ظاهرا بناست که در روزی خاص، به دختران تبریک بگوییم، و هیچ غرضی هم برای توهین یا طرد زنانی که دختر نیستند، در کار نیست. 
    اما مساله ی اصلی خیلی پیش از این ها آغاز شده: نفس برگزیدن روزهای نمادین از جانب حکومت ها، عملی مشکوک است. چرا که باید از منافعی بپرسیم که چنین قردادهای من عندی، می توانند برای عده ای ایجاد کنند. در طول تاریخ، این تنها در مورد دولت مطلقه ی مدرن است که وضع مناسبت های قراردادی، مورد و موضوعیت پیدا میکند،  مثال تاریخی جالبش، کوشش هایی بود که فرانسوی ها، پس از انقلاب خود، برای تغییر سیستم عددی ساعت ها انجام دادند، و پر پیداست که هر کوششی نیز برای چنین تصرف هایی موفق از آب در نمی آید، مثل تغییر تقویم در رژیم پهلوی یا همین مثال فرانسه یا روزهای پرشمار دولتی که جز مراکز طراحی و چاپ سررسید، کسی برایشان وقعی قایل نیست. پیش از نظم دولت ملت مدرن، عموم مناسبت ها یا طبیعی بود -مثل نوروز یا نمونه های مشابهش- یا دینی. این نکته از آن جهت مهم است که محل دعوا را روشن میکند: آدمیان به چه حق و برای چه هدفی، تصمیم میگیرند که برای روزهای تقویم، عناوین و مناسبت جعل کنند؟ پاسخ، وقتی روشن میشود که نگاهی به مبدا چنین نام گذاری هایی بکنیم: دولت (که در معنای فنی و علوم انسانی، کل هئیت حاکمه است و نه فقط قوه ی مجریه). دولت ها یا حکومت ها هستند که برای تحکیم و تقویت منافع خود، که قاعدتا باید همان منافع ملی و سیاسی کل ملت باشد، دست به چنین جعل هایی میزنند.
    با این مقدمه ی کوتاه اگر به سراغ ماجرای اخیر برویم، با این پرسش رو به رو میشویم که «جعل» روز دختر، اصلا کدام منافع ملی و فرهنگی و .. را ارضا میکرده است؟ پاسخ البته ساده و خطی نیست و نیاز به مطالعات تبارشناختی و تاریخی گسترده دارد، اما می توان دستکم از یک زاویه به این پرسش اندیشید و آن، اندیشه ی انتقادی فمنیستی ست، اندیشه ی انتقادی فمنیستی هم، نه شعار یا ایدئولوژی یا حتا عقیده ی شخصی، بلکه صورتی از پرسشگری و شکاکیت است، درباره ی کردارها و گفتارهایی که میتوانند به بهره کشی از زنان و یا مشروعیت بخشیدن به این ظلم ها، بینجامند. در این صورت، البته که جای شک بسیار وثیقی ست که هیولایی به اسم دولت مطلقه، اصلا چه خواب و خیالی درباره زنان و دختران در سر دارد، که برایشان، به نحو من عندی، مناسبت جعل میکند و آن را نیز، به عنصری مذهبی پیوند میدهد. پرسشگری به این معنا نیست که کل این اتقاق، لزوما و تماما به معنای استثمار زنان یا سرکوب آنان است، چندانکه در سطح شخصی و انسانی، تبریک گفتن به کسی بابت صفت خاص در وجود او، لزوما توطئه ای خشن و مرموز نیست. اما در سطحی کلان و اجتماعی، همین تبریک کوتاه که میان افراد رد و بدل میشود، بدل به «کلیشه»ای اجتماعی میشود، که کنترل و جهت دهی رفتار مردم را نیز، برای قدرتمندان آسان تر میکند. نمونه ی ساده اش، کلیشه ی ایرانی حجاب است، که میتواند محل سودهای هنگفت برای سرمایه دارهای چینی شود که چادر سیاه چینی به ایران صادر میکنند. اما آیا پدید آمدن چادر توطئه ی چینی ها بوده؟ قطعا پاسخ منفی ست، اما «کلیشه شدن» کردارها و گفتارهای شهروندان یک دولت، ولو از سرچشمه های دینی و ... قطعا راهی بهینه برای کنترل و گاه سرکوب یا سودآوری از آنان می شود. از این زاویه ی دید انتقادی، رخداد «مشکوک»ی مثل جعل روز دختر، بیش از آنکه بهانه ای برای تذکر امر دینی باشد، به خدمت گرفتن امر دینی، به عنوان کاتالیزوری ست، برای تحقق مناسبات کنترلی دولت مطلقه. مساله وقتی جالب تر میشود که در لایه های سرکوب گرانه و فالوس سانتریست فرهنگ ما، دوگانه ی زن و دختر، گاه دلالت های جدی تا حد خون و ناموس پیدا میکند، و جعل چنین روزی برای دختران، چیزی شبیه به رسمیت شناختن آن لایه ی مرتجع فرهنگی، از جانب دولت مطلقه یا همان پدر اعظم جامعه است. و باز موضوع جدی تر می شود، وقتی که میبینیم این مساله در سطح اجتماعی، مساله ای به غایت تنش آفرین و مناقشه برانگیز است و فضای عمومی و ذهن شهروندان هنوز در پی جدال و چالش برای هضم و حل این موضوع در هاضمه ی فرهنگی تاریخی خود است، حالا ناگهان پدر مقتدر یا همان دولت، مداخله می کند و «از بالا»، و با «گوشه چشمی» به یک طرف دعوا، چنین روزی را جعل میکند و برای آنکه جعلش کارساز شود، چنان که گفتم، از کاتالیزور فرهنگ دینی نیز سود میجوید. بسا که حاکمیت منکر چنین صورت بندی از عمل خود باشد و نیت خود را، تنها روزی برای پاسداشت و اصلا توجه به زنان و دختران عنوان کند، اما در مناسبات انسانی، نیت، نه مساله ی اول است و نه نتیجه ی آخر. کار قدرت سیاسی، چه میدانسته، چه نمی دانسته، چه میخواسته و چه نمیخواسته، چنین تبعاتی به بار آورده و قطعا، از این جهت نیز، میتواند مورد تحلیل و نقد قرار گیرد. افزون بر این همه، میتوان از جهات انتقادی دیگر هم به این پدیده نگاه کرد و پرسش هایی دیگر در قبال آن پرسید، مثل آنکه چگونه پیوند میان امر دینی و امر حکومتی، این چنین یکسره و یکسویه شد؟ یا آنکه جعل چنین روزهایی، تا چه حد میتواند در سبک زندگی مردم و مثلا بسط فرزندسالاری موثر واقع شود و یا با حضور چنین مناسبتی در تقویم، چگونه فمنیسیمی ناآگاه و وارونه به فرهنگ ایرانی تزریق می شود و اصلا با چنین تحول فرهنگی، چگونه بر ساختار طبقاتی تاثیر می گذارند و .... 
    جای مطالعه و تامل در این موضوع، یک یا دو کامنت یا حتا یک یا دو وبلاگ نیست، اما برای دوستانی که این طور تاملات را پیچیده کردن، مسخره بازی، مته به خشخاش گذاشتن و ... می دانند، تذکر یک نکته ضروری ست: علوم انسانی از سرآغار خود، چیزی جز همین تامل انتقادی در مناسبات انسانی نبوده، و اصلا عالم این علوم، برای آغاز یک پژوهش، چاره ای جز فرارفتن از عادت های فکری روزمره، یا همان پیچیده کردن و مساله دار کردن امور ظاهرا بی مساله ندارد. این که امروز علوم انسانی را زنگ تاریخ ادبیات و فن وکالت و ام بی ای و ... می دانیم، از دست گل هایی ست که آموزش و پروش به آب داده، وگرنه در جهان معاصر، می کوشند به جای جر و بحث احساسی بر سر موضوعات، دست به دامن همین علوم شوند و گفتن هم ندارد که برای داشتن یک زندگی انسانی -متعالی و دینی و ... پیش کش- چنین چیزی تا چه حد لازم است. فمنیسم عوامانه و زن ستیزی مرتجع، در سرکوب چنین گفتارهای انتقادی، به رغم دعواهایشان، با هم، به یک اندازه هم صدا و هم دستند. یکی نفی مطلق می خواهد و دیگری ایجاب مطلق، حال آنکه نفی و ایجاب، دو کیفیت نسبی هستند و اگر مطلق شوند، چیزی جز توهم نخواهند بود و توسل به چنان اوهام مطلقی، ولو سر و صدا و جار و جنجال داشته باشد، اما حاصلی جز تثبیت وضع موجود ندارد، آن هم از جانب تمام کسانی که اتفاقا از آن ناراضی اند.

    اینکه احساسی بحث می کنیم به دلیل اینه که ما عموما بدون دانش لازم حرف می زنیم. بنابراین ناچار به احساسات متوسل می شویم. باید تاکید کنم بازنشر این متن لزوما به معنای این نیست که همه ظلم ها و رنج هایی که بر  زنان رفته است رو در همین یک روز خلاصه کنیم. به هیچ وجه. این تنها نقدی بود بر روزی که به آن اعتقادی ندارم و تاکید هم کرده ام که این تنها یکی از مولفه های اصلی جنبش زنان است اما قطعا از اهمیت زیادی برخودار است.
    درباره زاویه ای که برای نگاه به این ماجرا انتخاب کردی باید بگم یکی از بهترین هاست و توضیحاتت به قدری واضح، علمی و حی مستند هست که قطعا نیازی به توضیح بیشتر ندارد. 
    و البته درباره نگرش به علوم انسانی هم باهات موافقم. 
    از کامنت خیلی خوبت بسیار ممنونم یوزف. بسیار بهره بردم. 
    تو کامنتی به بازنشر پستی در همین موضوع از خرمالوی سیاه گفتم که ارزش دادن به بکارت میتونه مضحکترینِ مضحکترینهای تاریخ باشه، حالا ناراحتم که چرا اون کلمه "میتونه" رو اضافه کردم.
    خنده داره اینجاست که جنس مخالف تو این کشور اصلا نمیفهمه نقض کامل حقوقشه و داره بهش ظلم میشه رسما! تو اینجور پستها خانومها دقیقا با چی دارن مخالفت میکنن؟!
    حقیقتا ملت عجیبی شدیم، در تضادیم با خودمون :))

    دقیقا. مشل اینجاست که خانم ها فکر می کنن که اینکه مایملک مردان باشن خوبه و اگر صاحب تن خودشون باشن و در موردش خودشون تصمیم بگیرن منجر به بی بندوباری میشه. این مسئله البته بخشیش به دلیل اینه که زنان از حقوق و تاریخ خودشون مطلع نیستن. 
    ما ملت تناقض هاییم محمود.
    اول چقدر لذت میبرم که گاهی پستی رو میخونم که کلی زیرش کامنت های جور واجور هست و یحث در عین دوستانه بودن خواندنی هم هست

    +من با شما موافقم. تا وقتی نگاه مردان سرزمین ما به زنهای خوبمون نگاه جنسیتی باشه اون ها رو با کالای شخصی تفاوت قائل نمیشیم. و هرچیز کوچیکی که باعث میشه فقط ذره ای این نگاه به همین شکل باقی بمونه رو باید اصلاح کرد

    عه شما همون سلوچی که بالاخره برگشتی ؟ چقد مرگان منتظرت بود. هر بهار. چه خبر از عباس و زینب و ابراو :)
    خارج از مزاح باید بگم که متاسفانه اکثر اوقات خود ما زنان دوست داریم جزو مایملک مردان حساب بشیم. با نظرت موافقم.
  • دُچـــــ ـــــارُ
  • بنظرم دغدغه ی فرهنگی پشت این نامگذاری همین به رسمیت شناختن «دختر بما هو دختر» در جامعه ی ایران بوده است که بقول شما هنوز هم نگاهش به زن سنتی است.

    شما به عقب برگردید روزی که روز زن و روز مادر توی تقویم بود و روز دختر نبود :) خب اونوقت یه دختری که به هر دلیلی ازدواج نکرده چرا نباید روز! داشته باشه؟ :)

    روز زن که همون روز مادره. خب دیگه منم بحثم همینه، داری میگی به هر دلیلی ازدواج نکرده، خب اگر قراربر اینه که بر اساس روحیات و ویژگی های زنانه فارغ از ابعاد فیزیولوژی روزی برای خانم ها نامگذاری بشه همون روز زن کفایت میکنه. نمی کنه؟ مگر اینکه مسئله همون توجه دادن و کلیشه ای کردن مفهوم دخترانگی باشه که مستقیما به فیزیولوژی زنان اطلاق می شه. 
    شما که مردی چرا به این فکر نمی کنی که چرا روز پسر نداریم؟ به این سوال جواب بده بعد می فهمی چرا روز دختر داریم ولی پسر نه.
    خب من سوالمو پرسیدم درحین اون کامنت باشه دوباره میپرسم : 



    خب وقتی شما اشکالی نمی بینی در اینکه بین زن متاهل و مجرد تفاوت ایجاد کنیم من دیگه حرفی واسه گفتن ندارم. 


    این رو وسط پاسخ کامنت لوسی می گفتی ، 

    ببخشید ولی میشد حرفی داشته باشید ! چون خیلی دلم میخواست دلایلتون رو بدونم

    دلایل اینکه نباید بین زن و دختر تفاوت قائل بشیم؟ 
    جواب روشنه و اساسا پست در همین راستا نوشته شده: چون ماهیت این کار مورد سواله. اگر هدف از نامگذاری این روز به عبارتی والا کردن مقام زن است و برای اینکه به صورت نمادین روزی برای زنان تدارک دیده شود که همان روز زن کفایت می کند. و می توان روز زن رو فقط به مادران اطلاق نکنیم و آن را این شکلی در اذهان عمومی فرو نکنیم. پس هدف دیگری هم هست. یکی از این هدف ها مشخص و آشکار کردن تمایز فیزیولوژی زن و دختر است. 
    شما به این سوال پاسخ بدید. چرا همان روز تولد حضرت علی برای روز مرد کفایت می کند و روز پسر نداریم. اما روز زن برای تمامی زنان اعم از زن و دختر کفایت نمی کند و باید روز دختر داشته باشیم؟
  • دُچـــــ ـــــارُ
  • چون پسر بودن در جامعه معضل نشده هنوز :) اینو برای قدردانی جامعه از دختران ازدواج ناکرده گذاشتن :)

    و باز هم دیدگاه مردسالارانه. یعنی الان دختربودن معضله دیگه؟ 
    پری عزیزم تک تک جملاتت در مورد شریعت غلطه. غلطه و غلطه. باور کن!
    هیچ پدری مالک بدن دختر عاقل و بالغش نیست. هیچ برادری نیست و هیچ همسری نیست.
    نمیتونم تک تک جملاتت رو پاسخ بدم چون همه ش غلطه و من باید اینجا همه ی دین رو توضیح بدم.
    نه زن مالک تنشه و نه مرد. عرض کردم فقط پروردگار حق داره که بگه از این امانت چطور بایداستفاده بشه. چطور چنین تصوری داری که من میگم مرد مالک است و زن نیست. در حالی که مجازات زنا برای هر دوی زن و مرد مساوی است؟؟؟! هیچکدام مالک تنشون نیتسند و نمیتونند بگن هرکار بخوام میکنم و اگر انسانهاچنین تصوری از تنشون داشته باشند همون حکمی خواهدبودکه میگه اگر طرفین راضی باشند زنا مجاز است! در حالی که در شریعت ما هزار نفر هم که موافق باشند زنا مجاز نمیشه! پس کسی مالک تن خودش نیست.
    زن و مرد هردو حکم مساوی دارند در قبال احساس مالکیت تام برای بدنشون و فساد.
    عزیز جانم مطالعه کن و از تصورات ذهنیت و تصورات جامعه برای حکم دادن در موردشریعت قضاوت نکن.
    درمورد شرع مسیحیت هم به هیچوجه من الوجوه زنا در مسیحیت پذیرفته نیست.
    به هیچ وجه!متاسفانه شما جامعه ی غرب رو نماد مسیحیت و جامعه ی ایران رو نماد اسلام تصور کردی که این اشتباهات در قضاوتهات هست.
    من شما رو قضاوت نمیکنم دارم بهت میگم در مورد دین اشتباه فکر میکنی. مثل کسی هستی که بگه خیار قرمزه. من دارم میگم سبزه و شما بدون اینکه خیار رو نگاه کنی میگی قرمزه و منو متهم به قضاوت کردن خودت می کنی؟؟! عزیزم برو یه نگاه بنداز ببین چه رنگیه! ببین دین چیه و چی میگه بعدشمشیر رو براش از رو ببند.
    در مورد غرب! یه نگاه به آمارهای مستند بنداز که از 30 درصد متولدین در آمریکا فرزندان پدرشون نیستند!پدرانشون مجهول الهویه هستند. و 50 درصد متولدین دهه ی 2005 تا 2015 (اگر سالش رو اشتباه نکنم) در سوئد خارج از ازدواج متولد شده اند.   عزیز جانم این روزها سرچ و جستجو کار سختی نیست. آمار غرب الحمدلله بسیار در دسترس است.

    به نظرم بحث مختومه ست نه برای تفاوت مبانی فکریمون ولی با کمال احترام برای بی اطلاعیِ محض شما از چیزی که من دارم در موردش صحبت میکنم.
    موفق باشی.

    ممنون از اینکه باز هم در مورد من حکم صادر کردی و این یعنی قضاوت. 
    در حوزه نظر بله. اما در حوزه عمل چی؟ واقعا پدر و برادر (و البته به طور کلی منظور نظام مردسالارانه است و قدرت برتر و نه جنس نرینه) مالک تن و بدن هیچ زنی نیست؟
    همه اش غلطه؟؟ 
    اصلا مسئله زنا نیست لوسی می. مسئله همینه که تعدادی از خانمها مثل شما، و اکثریت مردان و زنان جامعه تصور می کنند لزوما زنا قراره اتفاق بیفته. اصن شما با یه قبلتُ میتونی کار رو تموم کنی و بگی صیغه خونده شده (اگر خیلی بخوام مذهبی و شرعی به ماجرا نگاه کنم.). ببین برای این قبلا بهت گفتم که در یک آرمانشهر در ذهنت داری زندگی می کنی چون تو داری در حوزه نظر حرف میزنی. آره، خیلی از قسمت های دین به ظاهر خوبه و همه چی تموم. ولی وقتی میای در حوزه عمل تازه می بینی چه خبره. شما معتقدی خداوند مالک تن وبدن انسانه. باشه. اما میشه بهم بگی در حوزه عمل چه کسی هر روز برای این تن و بدن تصمیم میگیره؟ ضمن اینکه شما داری به جای پرداختن به موضوع به نتایج اون میپردازی. یعنی هنوز در مورد ماهیت موضوع حرف نزدی، داری نتایج رو مورد بحث قرار میدی. 
    «متاسفانه شما جامعه ی غرب رو نماد مسیحیت و جامعه ی ایران رو نماد اسلام تصور کردی که این اشتباهات در قضاوتهات هست. »از این حرف واقعا تعجب کردم. من چندین بار تاکید کردم که اساسا بنده هیچ مقایسه ای رو هرگز بین شرق و غرب انجام نمیدم چرا؟ دلیل تاریخی دارم واسش. چون خود این مسئله یعنی دوگانه سازی و دامن زدن به اون. پدیده ای است برآمده از غرب. در این راستا می تونی اندیشه های شرقشناس بزرگ ادواردسعید رو مطالعه کنی. همین پست دوگانه سازی اشتباه رو در مورد مفاهیم «زن» و «دختر» بررسی کرده.
    ضمن اینکه من از این مقایسه پرهیز دارم چون کاری است از نظر علمی نادرست. جالب اینجاست که شما منو متهم میکنی که این مقایسه رو انجام دادم!!
    و باز هم یه قضاوت و حکم کلی دیگه: بی اطلاعی محض من!!!!!
    پاینده باشی 
  • دُچـــــ ـــــارُ
  • نه ولی دختر ماندن آری :)
    + شما در مورد یک چیز اطلاعات داری و میخوای درمورد همه چیز بر اساس همون نظریه نظر بدی:) نمیشه این :) باید بیشتر مطالعه کنی مخصوصا درمورد نگاه های دینی / قضاوتات درمورد دین و این چیزا عوامانه است یکم! و این اصصصلا خوب نیست :)

    +قصد تخریب نداشتم میخواستم گفتگو صورت بگیره فقط :))

    دقیقا این پست در همین راستا نوشته شده که شما «دخترماندن» رو یه معضل میدونی. 
    میشه حالا که داری حکم در مورد من صادر می کنی، حکم کلی نباشه؟ یعنی چی که من در مورد یه چیز اطلاعات دارم و میخوام تعمیمش بدم؟ 
    کاملا برعکس من تصور می کنم اندیشه شما عوامانه است و کمی منبرگونه.

    +من اونقدر از این انتظار اشک ریختم در تنهایی که روایت پروردگارم دولت آبادی رو هم نتونستم تا ته بخونم. من سلوچ نیست.__(جای خالی) سلوچم :)

    خب این احساس هم طی زمان توی زن های ما رسوخ پیدا کرده و همونجا جا خشک کرده انگار. روزی باید بیرون بیاد. اینطوری هم خودشون هم ما مردها هم کل جامعه زندگی راحت تری خواهند داشت...

    ای بابا، خوشحال شدم فکر کردم انتظار مرگان تموم شده :( پس باید بگیم به قول حمید مصدق: چه انتظار عجیبی نشسته در دل ما/ همیشه منتظریم و کسی نمی آید ....
    دقیقا
  • سِناتور تِد
  • @کلاوس
    اول اینکه ممنون که هرچی دوست داری مستقیمأ بهم میگی و تهش میگی مخاطبت من نیستم :))) خیلی باحالی!
    دوم اینکه نگاهِ خصمانه ی این پست اونجاست که یه مسئله ی ساده و دوستانه و صمیمانه که میشه ازش به عنوانِ یه بستر واسه شادی و دوستی و اتحادِ بیشتر استفاده کرد رو به به بدترین و خصمانه ترین نوع برداشت میکنه و جوری حرف میزنه که انگار کلِ جامعه ی مردان و نظامِ ایران، قصدِ توطئه علیه زن ها و دختران و بردگیِ مدرنِِ این افراد رو دارند. درحالی که این نیست. دو روزِ متفاوت واسه جشن و شادیه که میشه توش شاد بود و خندید و تبریک گفت و خیلی کارای خوبِ دیگه. نه که بیای از همین روزهای شادی آور هم سواستفاده کنی واسه افزایشِ تنش و دشمنی و نگاهِ توطئه طور و تزهای به اصطلاح روشن فکرانه و هزارتا کوفت و زهر مار دیگه! میفهمی منو؟!.من شک ندارم اگه روزِ دختر هم نبود همین خودت میومدی این وسط جامه ها میدریدی در دفاع از حقوقِ دختران که هااااای فغااااان چرا دختران ِِ سرزمینِ من حتی یک روز در تقویم ندارند. در آسمانِ این نظام که ستاره ای نداشتند و ندارند، یک روز در تقویم را هم از آنان دریغ نمودید؟! ننگ بر شما دختر ستیزانِ مدعیِ اسلام! آره دوستِ من. واسه خیلیا همیشه خیلی مسائل هست بشه واسشون دلایلی آورد که بشه باهاشون تنش ایجاد کرد و اعتراض کرد به همه چیز و حسِ خفقان کرد! ولی بیاید و بجا این کارا به دنبالِ دوستی و شادی باشیم. به فکرِ اتحادِ درست باشیم. از فردا هم پسرا بیان بگن واااای خدااااا چرا روزِ پدر و مرد داریم ولی روزِ پسر نداریم! بعد بیان ظلم هایی که تو حقشون شده و میشه رو لیست کنن و بکوبن تو سر و کله ی دخترا و زنان و نظام و پدراشون و هرکی! نمیشه که دوستِ من. نمیشه!
    شرح و بسط کافی بود یا نح استاد؟! من اگه چیزی نمیگم نمیخوام کش بدم بحث کردن تو این موضوعاتِ مسخره رو! میگم مسخره چون معتقدم مسخره ترین زاویه دیدِ ممکن به یه معقوله ی ساده که روزِ جشن و شادیه، همین نگاهِ خصمانه است! ماها با هم دوستیم. هم.وطنیم. زیرِ یه آسمون و رویِ یه زمین نفس میکشیم. درست نیست به هم به چشم یه دشمن نگاه کنیم.
    سعی کن همیشه صریح حرف بزنی و مستقیم، کمتر کنایه های پشمکی بزنی و تهش هم بگی من با تو نبودم که! با فلانی بودم  ;) دمت هم گرم البته.


    هرچند در جواب کلاوسه اما بد نیست بگم :

    خب تد ما زنها مشکلی نداریم اگر این دو روز که برای شادمانی هست به قول تو، توی یه روز خلاصه بشه و به ماهیت زن بودن احترام گذاشته بشه و همون روز زن کفایت میکنه، مشکلی ایجاد نمی کنه که هیچ آقایون هم یه کادو کمتر میخرن.
    دوم اینکه یعنی الان ما زنان باید آه و فغان سر بدیم که چرا پسران سرزمین من یک روز در تقویم ندارند؟؟؟!!!
    در مورد کلمه «مسخره ترین» هم بگم که بهتره ارزش گذاری نکنی. مگه من تو این پست و یا توی کامنت ها کسی یا چیزی رو ارزش گذاری کردم؟

    چون دختر ازدواج نکرده طرد شده نیست و باید محترم باشه اما مرد عزب طرد شده محسوب میشه تو دین
    ضمن این که تا وقتی شماها نگفته بودید این باکره گی رو فکرنمیکنم کسی انقد فیزیولوژیکی بهش نگاه میکرد مثلا مامان من چرا هنوز روز دخترو به من تبریک میگه در حالی که ازدواج کردم؟؟
    من احساس میکنم این جریان از حس حقارت خود دخترایی نشات گرفته که چون ازدواج نکردن از دختر بودنشون ناراحتن...و شاید برخی به کنایه روزِ دخترو بهشون تبریک گفته...

    مسئله اینجاست که خیلی از دوستانی که پای این پیست کامنت گذاشتن تصورشون اینه که خب ما دختر مامان بابامون هستیم و ازدواج کردیم پس چرا به ما تبریک میگن؟ این میدونی یعنی چی؟ یعنی شما نوک انگشت اشاره رو دیدی نه ماه رو. 
    با جمله آخرت من دیگه حرفی ندارم.
    سلام. خدا قوت.
    یکی از دیسلایک ها برای من بود و الان فرصت کردم بیام نظرم رو که مخالف نظر شماست بگم.
    حضرت معصومه برای کشور ایران شخصیت مهمیه. مثل امام رضا علیه السلام. برای حداقل، یادش رو زنده نگه داشتن، خواستن روزی به نام ایشون باشه‌. خب میمونه دو روز، تولد. وفات. اگه بخواهیم وفات رو روز دختر بذاریم دوباره بعضی ها جبهه میگیرن همین یک روزی هم که روز دخترهاست روز عزاست. همه ی این دین عزا و غمه. خب تولد شده روز دختر. حالا چرا دختر؟
    اونا جنسیتی نگاه نکردن. متاسفانه خود شما دارید بیشتر به خودتون ظلم میکنید. همون جنبش معروف زنان علیه زنان.
    شما بگید، بخواهیم برای حضرت معصومه روزی نامگذاری کنیم چی بذاریم؟ روز خواهر؟ روز همسر که نبودن؟ روز مسافر؟ روز غریبه های دور از وطن؟
    حضرت معصومه، دختر امام بودند. دختری که در اون عصر، اومد به یک کشور دیگه دور از وطنش. اینجا برای مردم شد یک شخصیت بزرگ. ایشون القاب دیگه ای نداشتن که بهش بشه تکیه کرد. دانشجو بودن؟ معلم بودن؟ پزشک بودن؟ بزرگترین مفهومی که همه با اون میشناختنش، دختر امام بود.
    ۱. پدری، مادری، میخواد به فرزندش تبریک بگه. بگه هر وقت زن شدی، پزشک شدی، دانشجو شدی. یک کاره ای شدی اون روز رو بهت تبریک میگیم تا جنسیتی نشه؟ پس دخترانی که هیچ مقام اجتماعی ندارن، حتی سواد، نباید روزی برای شادی اجتماعی داشته باشن؟ نگاه شما متاسفانه خیلی انسان رو محدود میکنه. ما اول دختریم. دختر پدر و مادرمون. باید اولین عنوان و مسئولیتمون رو گرامی بداریم.
    ۲. این روز اولِ اولش، روز تولد حضرت معصومه است. بعد روز دختر. اصلا اگه حضرت معصومه ای نبود، شاید نامگذاری ای نبود. پس باید به حضرت معصومه پرداخته بشه تا صرفا همه ی دخترها. هدف حضرت معصومه بوده. که متاسفانه اصل رها شده فرع حسابی گُنده شده.

    سلام.
    یعنی اگر روز تولد حضرت معصومه رو روز دختر نامگذاری نمی کردند یاد ایشون زنده نمی موند؟ راستی روز تولد امام رضا و برای زنده نگه داشتن یادشون رو به چه نامی نامگذاری کردن؟ امام رضا که شخصیت مهمتریه هم در تاریخ به عنوان یه شخصیت تاریخی و هم در ادیان به عنوان یک معصوم.
    شما در کل نظرتون دارید «معنا» رو فدای «مضمون» می کنید.به این جمله تون نگاه کنید: «اصلا اگه حضرت معصومه ای نبود شاید نامگذاری ای نبود.»
    حتی اگر اصل حضرت معصومع بوده باشه که البته صد در صد اینطور نیست (پست یوزف کا رو در وبلاگ آوخ بخونید) برآیند و نتیجه ای که از این کار عاید میشه چیزی جز اینه. و صرفا یه کلیشه از روز دختر میسازه. این نه فایده ای برای دختران داره و نه برای حضرت معصومه.

    مگه آشکار شدن تمایز فیزیولوژی توهین محسوب میشه ؟ 





    نمیشه؟
  • ماهی کوچولو
  • فکر کنم فقط من خوندم و شوخی کردم و رد شدم مردم چه طومارها نوشتن چه بحث ها کردن حتی پست دادن :)) 
    من محالف بودم ولی دیسلایک نزدم و چون مخالفتم صد در صدی نیست لایکم کردم تازه :))

    دمت گرم ماهی :) خوشحالم که گرایشت به سمت لایک بوده بیشتر :)))
    خاک بر سر این زنایی کخ نمیفهمن توی اسلام بهترین حقوق و بهترین کرامت برای زن در نظر گرفته شده بعد کورکورانه افتادن دنبال یه عده ای (که عقده های دیگه ای دارن) و حرفهاشون رو تکرار میکنن


    الان که نعمیرات اساسی انجام میشه دیگه کسی نگران بکارت نیست! دیگه چی میخوان؟ مگه نمیخوان کثافت کاری که میخوان بکنن و آخرش هم مثل یه آدم باهاشون رفتار بشه؟


    چقدر آدم باید خر باشه و عقده ای! کدوم پدری این روزو به دختر شوهر کرده اش تبریک نمیگه که شما این روز رو به بکارت ربط میدی ها؟

    اگر شما زنی که متاسفم به همجنس خودت میگی :خاک بر سر 
    اگر مردی که متاسف ترم چنین دیدگاهی داری.

    تعمیرات اساسی!!!!!!!!!!!

    جواب جمله آخرت رو قبلا دادم.
    به من میگی:
    ممنون از اینکه باز هم در مورد من حکم صادر کردی و این یعنی قضاوت.

    من از اینکه کسی مدام من رو به قضاوت کردن متهم کنه قطعا خوشم نمیاد!
    بیا معنای قضاوت کردن رو با هم بررسی کنیم.
    قضاوت کردن یعنی حکم "قطعی" صادر کردن برای شخصیت و رفتارِ کسی، در شرایطی که اطلاعات کافی از اون شخص نداریم. حکم صادر کردن در مورد صحت یا غلط بودنِ اطلاعاتِ یک شخص در مورد یک چیز قضاوت نیست. چون داریم در مورد اطلاعاتش نظر میدیم و نه در مورد شخصیتش. و صحت این اطلاعات کاملا قابل بررسیه! صحت اطلاعات چیزی نیست که وابسته به شخص باشه. مهم نیست که شما پری هستی یا لوسی می! این اطلاعاتیت که از شرع داری کلهم اجمعین غلطه.
    درنتیجه این قضاوت کردنِ پری نیست. این بحث در مورد صحت اطلاعاته.

    شما به من میگی: پدر مالک بدن دخترشه!
    و من میگم بی اطلاع هستی(یعنی اطلاعاتت در این موضوع غلط است). این کجاش قضاوته؟؟!

    شما به من میگی:
    مطرحه؟ واقعا در شرع مسیحی براشون مطرحه؟ شما مریم مقدس رو ببین اصلا. والا :)


    این یعنی از شرع مسیحیت هم چیزی نمیدونی. و من بهت میگم بی اطلاعی.این یعنی قضاوت؟ شارع مسیحیت روابط آزاد رو مجاز نمیدونه جانم.

    به من میگی:
    پرسیدی که کی گفته مالک تن دختر، پدرشه؟ شرع(!!!!). چرا؟ وقتی دختر برای ازدواجش نیازمند اجازه پدرشه. اونم یه دختر بالغ و عاقل ولی یک زن مطلقه نیازی به کسب اجازه از پدر نداره برای ازدواج. میشه به من بگید این یعنی چی؟ این از شرع.

    این نظرت غلطه جانم! این یعنی از شرع بی اطلاع هستی. این نظر شرع نیست. اما شما داری به شرع می چسبونی!

    به من میگی:
    مسئله اینه که شما تصور می کنید مردان هرکاری می تونن انجام بدن و لی زنان نه.

    من کِی اینو گفتم؟؟!درتمام کامنتم این بود که هیچکس مالک بدن خودش نیست نه مرد و نه زن.
    ایا این جمله ی شما قضاوت در مورد نظر من نیست؟ قضاوتی کاملا غلط در حالی که اصلا نظر من این نیست!!!


    من هیچ جا نگفتم نظر شما لزوما اینه. نظر شما رو در مورد شرع خوندم و گفتم غلطه. چون میدونم غلطه. و شریعت این رو نمیگه که شما داری بهش می چسبونی. حالا شما اگر نمیخوای باور کنی هرطور راحتی.

    در مورد یوزف کا هم همین اتهام رو به من زدی:
    دوباره یه قضاوت دیگه!

    کدوم قضاوت! ایشون بنده رو متهم به ایدئولوژیک زدگی میکنه و این حرفش و اتهامش از نظر شما قضاوت نیست، اما اگر من ازخودم دفاع کنم و بگم که من دارم بر اساس مبانی فکریم بحث میکنم و این اسمش ایدئولوژیک زدگی نیست، حرف من میشه قضاوت ایشون و نه حمایت از خودم!

    اما شما میگی: به نظر من ایشون حرف شما رو کامل متوجه شده بود!
    این دیگه باز قضاوت نیست!! چون نظر شما در مورد فهم ایشون حتما درسته! قضاوت نکردی که!

    کمی در استفاده از الفاظ بیشتر دقت کنیم. راحته که هرکسی هرچی گفت بگیم اشتباه میکنی بگیم قضاوت میکنی بگیم تهمت میزنی! اما مهمه که پشت حرفمون پشتوانه داشته باشیم. من برای همه ی اطلاعاتی که از شریعت ارائه دادی و همه ش غلط بود پشتوانه م همون شریعتیه که دارم و همه جا قابل تحقیقه که نظر شرع در مورد مالکیت بدن چیه.

    نمیشه اگر کسی گفت که شما داری اشتباه میکنی و برای حرفش دلیل داشت راحت متهمش کنیم و بهش بگیم داری قضاوت میکنی. و خودموون هرچی دلمون میخواد بگیم و اسمش قضاوت نباشه.
    اصلا معنای قضاوت اینها نیست.

    به خاطر اینکه این اتهام بی جا رو چندین بار بهم گفتی در شرایطی که همین اتهامت به من خودش قضاوت کردن منه(!) دیگه نمیخوام بحثی بکنم.
    روزت بخیر.



    !!!!!!!!!!! 
    روز بخیر 
    دوتا از لایکـ هام مال منه( :

    :) عموما دیسلایک ها رو اعلام میکنن گویا که جزو اون هشت نفر قرار نگیرن :)))
    (( : دی: گفتم اعلام کنم منو جزو اون۲۱نفرقرار ندی

    حواسم هست :)
    یه سری بحث هاهم دارم ولی خب از انتخابات به بعد دیدم که کلا بحث توفضای بیان بی فایده هس پس سکوت میکنم( :

    خودمم دارم به همین نتیجه می رسم :)
  • دُچـــــ ـــــار
  • کامنت آخر من کوشش؟ :)

    کدوم؟ همه رو تایید کردم
  • دُچـــــ ـــــار
  • درمورد فرهنگ گفتگو و تحمل نظرات مخالف بود :)

    نیومده پس. آخرین کامنتت همون بود که تاییدش کردم.
    دمت گرم 
    دمت گرم 
    دیه بکارت دیه ی کامله در زنی که خودش دیه اش نصفه!!!! مردی جوان زن جوانش را در دوران عقد به عمد کشت! چون دوستش نداشت! بعد چون دیه زن نصف دیه مرد است نمیشد اعدامش کنند!!!! بعد وکیل گرفتند مهریه دختره رو گذاشتن به اجرا! که بقیه مابالتفاوت دیه زن و مرد جورشه و مرد اعدام بشه. ماجرا مربوط به شهر خودم. راوی مادر همون زن کشته شده 
    اون وقت اگر بکارت زایل بشه دیه اش کامله! :|
    این دیدگاه در اسلام هم هست‌ چون مبحث میزان دیه تو کشور ما مال اسلامه 

    ای بابا. حالا اینو باید به لوسی می گفت که میگه من از شرع هیچی نمی دونم. بالاخره یه چیزایی از قوانین این کشور می دونیم دیگه.
    تعداد دیسلایکا رفته بالا ! منکه ممتنع بودم !

    خداروشکر :)
    دختر روز نمیخواد امنیت میخواهد !!
    هیس !!! دخترها فریاد نمیزنند!!

    از یه جهت موافقم که روز دختر نباشه و از چند جهت مخالفم ولی حوصله ام نمیکشه بگم چرا موافق و مخالفم :)
    پس ادامه نمیدم :)
    ولی واقعا بجای اینکه به دخترها روز بدهند امنیت بدهند خیلی خوب میشد.


    البته که امنیت هم یکی از حقوق اساسی ما زنهاست

  • سورمه بانو
  • درباره روز دختر من طبیعتن نظرم منفیه و وقتی همچین روزی به وجود اومد خیلی ناراحت شدم. می دونم که اون کسانی که این روز رو ایجاد کردن منظورشون تاکید روی باکرگی بوده و خوب من با این تاکید روی این مساله خصوصی زنان مخالفم.
     اوایل من هم همین روش مخالفت کردن رو انتخاب کردم ولی الان نظر دیگه ای دارم.
    دارم دور و بر خودم می بینم که بعضی خانواده ها از این روز برای تبریک به دخترهاشون استفاده می کنن فقط به این دلیل ساده که دخترهاشون رو دوست دارن. همینطور دارم می بینم که دختر های نوجوون بهم تبریک می گن و انگار حس مهم بودن دارن و خوشحالن.
    در حال حاضر فکر می کنم به جای مخالفت با روز دختر بهتره اون رو به چیزی غیر از نیت ایجاد کنندگانش تبدیل کنیم. یعنی بیایم و به همه ی زن ها به عنوان کسانی که روزی دختر کوچیکی بودن این روز رو تبریک بگیم و برای هم هدیه بخریم. چه متاهل باشن چه نباشن. من امسال برعکس هرسال به مامانم گفتم چرا بهم روز دختر رو تبریک نمی گی؟ مگه من دختر تو نیستم؟ و فیدبک خوبی گرفتم. 
    فکر می کنم با موج مردم حرکت کردن ولی تغییر دادن تعریف ها بهتر جواب بده تا به کل ایستادن در برابر عواطفشون که گاهی ربطی به نیات متحجرانه نداره یا از اونها بی اطلاعه.
    البته از نظر دیگه هم تاکید روی این کلیشه های جنسیتی دختر و پسر بودن خودش مساله است. باید فکر کنیم بهش. به نظرم شاید بشه از روز دختر برای جسارت دادن به دخترها استفاده کرد. باید به راه حل های خلاقانه تر فکر کرد.

    سورمه جان با نظرت خیلی موافق نیستم. برای اینکه دخترای ما نباید با داشتن روزی به نامشون اینقد حس مهم بودن کنن. واقعیتش اینه که این یعنی فروکاستن مفاهیم. چه مفهوم «دختربودن» و چه مفهوم «مهم بودن». ما باید کار دیگه ای برای ایجاد این حس مفید و مهم بودن در خودمون بکنیم.
    من تصور نمی کنم این چنین روزی بتونه جسارتی در دختران ما ایجاد کنه. بلکه به دلیل ماهیتش و تاکیدش روی باکرگی که یه نقطه ضعف در دختران تلقی میشه، نهایتا نه به جسارت بلکه به سرکوب تاریخی ما زنان و دختران ختم میشه. 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">